Conflict între mărci care protejează produse identice, marca opusă cu reputație și notorietate, semne distinctive
Înregistrarea semnului figurativ RADA PERFUMES este refuzată în temeiul articolului 8 alineatul (1) litera (b) din RMUE (riscol de confuzie) pentru produse și servicii din clasele 3 și 35, cum ar fi produsele cosmetice, parfumurile și serviciile de vânzare cu amănuntul și cu ridicata în legătură cu acestea. Opoziția s-a întemeiat, printre altele, pe marca figurativă anterioară PRADA (prezentată mai jos) înregistrată pentru parfumuri din clasa 3.
Detaliile cazului
Reclamant: Rada Perfumery SRL, România
Pârât: Prada SA, Luxembourg
Dosar nr.: T‑439/22
Jurisdicție: Uniunea Europeană
Industrie: Cosmetice
Data deciziei: 26 Iulie 2023
Subiect: Risc de confuzie – Reputație – Similitudinea semnelor – Marcă notorie
Înregistrarea semnului figurativ RADA PERFUMES este refuzată în temeiul articolului 8 alineatul (1) litera (b) din RMUE (riscol de confuzie) pentru produse și servicii din clasele 3 și 35, cum ar fi produsele cosmetice, parfumurile și serviciile de vânzare cu amănuntul și cu ridicata în legătură cu acestea. Opoziția s-a întemeiat, printre altele, pe marca figurativă anterioară PRADA (prezentată mai jos) înregistrată pentru parfumuri din clasa 3.
Tribunalul (GC) confirmă constatările camerei de recurs potrivit cărora termenii „prada” și „rada” nu au niciun sens pentru publicul francofon. Deși „prada” corespunde numelui de familie al fondatorului mărcii anterioare, iar „rada” ar fi prenumele fondatorului solicitantului mărcii UE, nu a existat nicio dovadă care să indice că o parte semnificativă a publicului relevant ar putea asocia acești termeni cu un nume sau un prenume (§ 52-53). Ținând cont de similitudinea vizuală și fonetică ridicată dintre semne, GC confirmă că există un risc de confuzie.
În ceea ce privește faptul că „Rada” este numele fondatorului solicitantului mărcii UE, GC subliniază că nici articolul 4 din RMUE, nici articolul 14 din RMUE nu conferă un drept necondiționat de a înregistra un nume. Deși, în temeiul articolului 4 din RMUE, o marcă UE poate consta din orice semne, în special cuvinte, inclusiv nume de persoane, nici RMUE și nici jurisprudența nu prevăd vreun drept necondiționat de a înregistra un nume de familie sau un prenume ca marcă a UE. În plus, GC observă că articolul 14 RMUE garantează că o marcă nu poate servi drept bază pentru a interzice unei persoane fizice să-și folosească numele în cadrul activităților de comerț, cu condiția ca această utilizare să fie în conformitate cu practicile oneste în materie industrială sau comercială.
Paysafe’s fast-paced expansion had resulted in a lack of process consistency & standardisation across their acquired brands. The numerous manual and non-transparent processes at play were something Paysafe were keen to address.
Additionally, in the face of increasing industry regulation and compliance requirements, Paysafe were eager to stay ahead of the curve in responding to these changes, whilst also maintaining the relentless customer focus and agility that is at the core of their DNA.
Concluzii
Din formularea acestei dispoziții, intitulată „Limitarea efectelor unei mărci UE”, reiese că aceasta este destinată numai să permită, în anumite condiții, utilizarea de către un terț a numelui său de familie, și nu înregistrarea numelui respectiv ca marcă a UE (§ 66-69), decizia a fost menținută de GC iar opoziția Prada a fost admisă.