Întrebări frecvente

Întrebări frecvente

Înregistrarea unei mărci poate părea simplă, dar pe parcurs s-ar putea să vă confruntați cu anumite obstacole. De exemplu, OSIM sau EUIPO vă poate trimite un aviz re refuz provizoriu cu privire la cererea de înregistrare, sau puteți primi o opoziție de la un titular de marcă anterioară națională sau chiar europeană. În acest caz, este bine să știți că vă puteți baza pe experiența noastră în înregistrarea mărcilor. 

Dacă mărcile dumneavoastră sunt înregistrate, trebuie să vă asigurați că sunt protejate corect și complet. O simplă eroare la completarea cererii sau o clasificare incorectă sau incompletă a produselor sau serviciilor pentru care doriți să vă înregistrați marca, poate avea implicații dezastruoase în viitor. 

Este exact ceea ce doriți să evitați atunci când vă înregistrați marca. Prin urmare, nu ar trebui să fie surprinzător faptul că un număr tot mai mare de proceduri de înregistrare sunt ghidate de consilieri calificați în domeniul mărcilor, respectiv în domeniul drepturilor de proprietate industrială.

Suntem specializați în înregistrarea mărcilor la OSIM, EUIPO, WIPO. Putem să vă reprezentăm pentru înregistrarea unei mărci în orice țară din lume. Lucrăm pentru companii de top în multe industrii de mai bine de 24 de ani. Puteți conta pe noi pentru grija pe care o avem pentru drepturile dumneavoastră de proprietate industrială. Vă vom ajuta să raspundeți la întrebări și probleme complicate cu privire la mărcile dumneavoastră. 

Doriți să înregistrați o marcă? Împuterniciți ProtectMARK să vă înregistreze marca prin semnarea unui Contract de Mandat și a unei Procuri. Vi le punem noi la dispoziție. După ce semnăm aceste documente, pentru a înregistra marca, vom proceda astfel:

  1. Mai întâi verificăm disponibilitatea denumirii mărcii. Asta înseamnă să verificăm în registrele aferente mărcilor folosind un filtru foarte fin. În aceste registre căutăm potențiale conflicte și examinăm orice impedimente care ar putea interveni în procesul de înregistrare. 

 

  1. Vă oferim apoi o evaluare a riscurilor și sfaturi dacă vă puteți înregistra marca propusă. După care, vom analiza marca referitor la motivele absolute de refuz (distincitvitate și liceitate) și vă vom oferi sfaturile necesare pentru a reduce sau a elimina aceste aspecte. 

 

  1. Apoi, vă sfătuim cu privire la cea mai bună variantă de înregistrare a denumirii propuse ca marcă. Punctele importante de luat în considerare în acest sens sunt teritoriile în care veți dori protecția, extensia lor în timp, aspirațiile și bugetul dumneavoastră pentru viitor.

 

  1. În final, vom depune marca la înregistrare. Acest lucru este esențial – fără înregistrare nu există drepturi la marcă. Un drept asupra mărcii vă oferă exclusivitate asupra unei denumiri și vă protejează împotriva încălcării mărcii în teritoriul în care a fost înregistrată pentru toate produsele și serviciile pe care a fost depusă, cel puțin pentru primii 5 ani de protecție.

 

  1. După înregistrare, vom rămâne în contact strâns cu dumneavoastră pentru a menține marca înregistrată la zi. Asta va presupune achiziția serviciului de monitorizare a mărcii după înregistrare, care constă în informări periodice și într-un timp cât mai scurt cu privire la mărcile similare depuse ulterior la înregistrare. În acest fel vă veți păstra drepturile asupra mărcii și nu veți permite altor entități sa vă contrafacă, să vă dilueze, sau să vă folosească marca fără acordul dumneavoastră.

Dacă vorbim despre înregistrarea unei mărci, primul lucru care ne vine probabil în minte este înregistrarea numelui unui produs, serviciu sau numele de companie. Sau înregistrarea unui logo. Acestea sunt într-adevăr cele mai comune tipuri de înregistrări de mărci, dar există și alte posibilități.

Pe lângă înregistrarea unui nume sau logo, pot fi înregistrate și mărci care pot fi constituite din următoarele elemente:

  • Combinații de cifre și litere;
  • Fonturi sau caractere speciale;
  • Forme tridimensionale ale unor produse sau ambalaje;
  • Combinații de elemente grafice și cuvinte;
  • Sloganuri;
  • Culori și combinații de culori;
  • Sunete (.mp3)
  • Holograme, mărci de mișcare și mărci de poziție;
  • Mărci multimedia (.mp4).

O cerință legală pentru înregistrarea unei mărci este ca aceasta să aibă distinctivitate. Mărcile descriptive nu pot fi înregistrate. De exemplu, Euro Rent-a-Car, ca nume pentru o firmă de închiriere mașini este prea general și, prin urmare, nu este suficient de distinctiv. De asemenea, un nume poate induce publicul în eroare cu privire la proveniența produselor cărora li se aplică. De exemplu, șampania poate fi numită șampanie doar dacă provine din regiunea Champagne. Mărcile care încalcă ordinea publică sunt de asemenea refuzate de la înregistrare conform motivelor absolute de refuz precizate în lege.

OSIM nu refuză mărcile depuse la înregistrate pe baza unui drept existent asupra unei mărci, adică pe motive relative de refuz. Dacă de exemplu, depuneți la înregistrare marca “MADISON” pentru activități de restaurante, aceasta ar fi acceptată dacă titularul mărcii anterioare “MADISON” este pasiv, nu beneficiază de un serviciu de monitorizare a mărcii și nu este informat despre cererea dumneavoastră de înregistrare și în consecință nu formulează opoziție. Legsilația permite totuși o cale de atac impotriva mărcilor ulterioare și anume acțiunea în anulare, dar și acest lucru trebuie realizat în anumite condiții și cu alte costuri.

Pentru a preveni încălcarea accidentală a drepturilor de marcă anterioare, este important să verificați disponibilitatea unei mărci înainte de înregistrare. Acestă verificare va dezvălui orice riscuri chiar la începutul procesului de înregistrare, pemițându-vă să vă repliați la timp fără costuri prea mari.

Odată ce v-ați înregistrat marca, este important să fiți atenți la cererile de înregistrare a mărcilor similare ulterioare. Dacă nu beneficiați de serviciul de monitorizare, va trebui să depuneți singur opoziția, dar acest lucru îl puteți face doar dacă sunteți la curent cu mărcile care se publică zilnic in buletinele oficiale ale OSIM, EUIPO și WIPO. Serviciul ProMonitor poate fi de ajutor în acest sen

Pentru că nu doriți să investiți într-o marcă și ulterior să aflați că aceasta ar aparține unei alte compani. Prin urmare, verificarea este importantă pentru că scoate la iveală rezultate din care se pot trage concluzii referitoare la marcile similare sau identice deja înregistrate și cu informațiile obținute am putea aborda o anumită strategie de înregistrare astfel încât să putem totuși înregistra marca. În calitate de specialiști în domeniu, vom fi încântați să verificăm disponibilitatea mărcii și să vă oferim sfaturi și soluții clare pentru succesul înregistrării.

O verificare preliminară pentru identificarea mărcilor identice se poate realiza într-un termen de maxim 24 ore. Rezultatele unei verificări a disponibilității pentru mărcile similare, o putem livra în maxim 4 zile lucrătoare. Verificarea disponibilității la nivel european, pentru toate cele 27 state, durează 4 zile lucrătoare pentru mărcile identice. Pentru marcile similare procesul ar putea dura 7 zile lucrătoare.

O verificare a unei mărci ne ajută să aflăm care este disponibilitatea pentru utilizare și înregistrare a unei denumiri și posibilele așa-numite mărci conflictuale, mărci care seamănă foarte mult cu marca propusă pentru înregistrare. În baza drepturilor preexistente, proprietarii de mărci înregistrate se pot opune sau obiecta la utilizarea și înregistrarea mărcilor ulterioare. O verificare a disponibilității mărcii înainte de depunerea la înregistrare ar trebui să prevină să se întâmple acest lucru.

O căutare strict pe denumiri identice verifică prezența mărcilor identice în registrul mărcilor. Într-o căutare mai largă, vom găsi atât  rezultate cu mărci identice, cât și rezultate cu mărci similare, deoarece și mărcile similare cu marca propusă la înregistrare pot formula opoziții împotriva mărcii ulterioare depuse la înregistrare. O căutare pe mărci identice nu este la fel de cuprinzătoare ca o căutare de disponibilitate avansată pentru toate mărcile similare, care este recomandată ca pas final. ProtectMARK folosește ProSearch ca instrument de căutare specializată, cu ajutorul căruia va analiza toate mărcile care sunt foarte apropiate, atât ca denumire cât și ca produse sau servicii, după care va evalua care sunt mărcile care presupun posibile riscuri.

În procesul de verificare a mărcilor sunt importante și produsele și serviciile specifice pentru care va fi utilizată marca. Acestea joacă un rol important în aprecierea dacă o marcă ar putea să prezinte sau nu pericolul unei opoziții. În urma unei comparații între mărcile înregistrate și produsele/serviciile, pe care se dorește înregsitrarea mărcii, ProtectMARK va prezenta în Raportul de Cercetare Documentară o evaluare a riscurilor, pentru a stabili dacă o altă marcă constituie sau nu un obstacol pentru înregistrarea mărcii. Luăm în considerare nu numai riscul legal (dacă o parte poate lua sau nu acțiune împotriva dumneavoastră), ci și riscul acțiunii (probabilitatea ca acest lucru să se întâmple). În acest fel veți avea o perspectivă realistă asupra fezabilității inregistrării mărcii.

Pe lângă disponibilitate, este verificată și capacitatea de înregistrare a mărcii. O marcă trebuie să îndeplinească anumite cerințe legale pentru a putea servi ca marcă, cum ar fi: să fie distinctă, nedescriptivă și să nu încalce ordinea publică. ProtectMARK va evalua marca și pentru aceste aspecte. În cele din urmă, marca propusă este verificată pentru orice conotație negativă în diferite limbi dacă teritoriul este cel puțin cel european. Vă vom trimite apoi Raport de Cercetare Documentară care va conține opinia noastră cu privire la disponibilitatea și capacitatea de înregistrare a mărcii.

O căutare a disponibilității mărcii înseamnă o verificare în registrul de mărci a tuturor obstacolelelor posibile în ceea ce privește înregistrarea și utilizarea noii mărci. Cunoașterea posibilelor obstacole înainte de a vă înregistra efectiv marca vă permite să decideți cu atenție dacă doriți să continuați cu denumirea propusă. Posibilele obstacole care apar în urma căutării pot fi ușor de evitat. O ajustare (chiar minoră) a denumirii propuse, ar putea să o facă suficient de diferită de o marcă preexistentă, astfel încât cele două să poată coexista.

În unele cazuri, specificul produselor sau a serviciilor pentru care este înregistrată marca pot fi ajustate pentru a elimina suprapunerea cu marca preexistentă. O altă opțiune ar putea fi solicitarea consimțământului de înregistrare de la proprietarul mărcii preexistente pentru a evita obiecțiile ulterioare. De cele mai multe ori este mult mai bine să găsiți o altă denumire pentru viitoarea marcă decât să continuați să riscați alegerea unui nume similar cu marca deja înregistrată. Pentru reducerea costurilor, vă recomandăm să vă consultați cu noi la începutul procesului de proiectare și naming a mărcii, atunci când sunteți încă flexibil în alegerile dumneavoastră și nu ați investit încă în partea de naming și branding. 

V-ați gândit la diferite nume pentru marca dumneavoastră? Atunci vă sfătuim să ni le transmiteți pentru a face pentru început căutări identice pentru verificarea disponibilității acelui nume.

Serviciul ProSearch ne ajută să realizăm o verificare a disponibilității denumirii mărcii în teritoriul în care urmează a fi înregistrată, într-un timp scurt și cu o acuratețe foarte ridicată.

Orice companie beneficiază de serviciul ProSearch, pentru că toate mărcile pe care le depunem sunt verificate cu acest instrument. Dar, sunt și alte categorii de companii pentru care este absolut necesar acest serviciu.

Companiile care derulează proiecte la nivel global

Companiile care depun mărci în mai mult de o țară beneficiază de acest serviciu. Pentru că acestea ar trebui să verifice mai întâi disponibilitatea mărcilor în toate teritoriile în care se dorește protecția. ProSearch vă oferă rapid informațiile  despre posibilele riscuri. 

Companiile care derulează proiecte la nivel global

Timpul se dovedește adesea cea mai mare provocare pentru a efectua verificarea denumirlor în diverse teritorii. Prin intermediul ProSearch oferim companiilor o opinie globală și într-un timp relativ scurt, ajutând la revizuirea la timp a politicii de extindere. Deși costurile ProSsearch sunt puțin mai mari decât efectuarea de căutări pe cont propriu, externalizarea unei căutări este însoțită de o opinie avizată și economisește mult timp și bani.

Companiile care își fac rebranding

Rebrandingul mărcii unei companii mari este un proces dificil. Noul nume sau logo trebuie să fie disponibil în mai multe țări și trebuie înregistrat în același timp în toate aceste țări. Pur și simplu nu puteți risca un conflict cu titularii de marci anterioare. Implicațiile unei posibile încălcări sau chiar a unei retrageri a mărcii ar putea fi dezastruoase. Colaborarea solidă între ProtectMARK și dumneavoastră este foarte importantă pentru un rezultat optim. În plus, ProSearch oferă următoarea soluție: în termen de maxim 10 zile, mărcile pot fi verificate pentru disponibilitate în orice țară din întreaga lume. 

ProtectMARK vă poate ajuta pentru gestionarea tuturor acestor tipuri de proiecte.

ProMonitor este un serviciu zilnic de verificare a mărcilor depuse la înregistrare, și care se publică la OSIM, EUIPO, WIPO și vă anunțam in cel mai scurt timp referitor la marcile care sunt similare sau identice cu mărcile pe care le dețineți. Acest serviciu se realizează pe baza unui abonament lunar aferent unei mărci sau a unui portofoliu de mărci. În cazul în care aveti mai multe mărci pentru care doriți serviciul de monitorizare, ProtectMARK vă va oferi un onorariu mai mic ținând cont de volum.

 

ProWatch este un serviciu prin care aveți posibilitatea să primiți rapoarte periodice referitoare la: toate mărcile pe care le înregistrează competitorii dumneavoastră, toate mărcile depuse pe o anumită clasă, transferul de drepturi etc. Săptămânal sau lunar, prin intermediul acestui serviciu, puteți primi un raport cu informațiile solicitate. În cazul în care doriți să beneficiați de acest serviciu, vă rugăm sa ne contactați și veți afla exact care sunt informațiile pe care le puteți obține prin intermediul serviciului ProWatch

Înregistrarea unei mărci europene presupune unele riscuri. De exemplu, orice titular de marcă națională din fiecare stat membru poate depune o opoziție în baza dreptului anterior național. Deoarece înregistrarea mărcii europene este indivizibilă teritorial, o opoziție acceptată de EUIPO ar putea duce la respingerea mărcii pe întreg teritoriul european. 

Cu toate acestea, există o alternativă în acest caz pentru a păstra protecția în restul țărilor: depunerea unei cereri de reconversie în mărci naționale în statele rămase disponibile, păstrând data de depozit a mărcii europene la conversia în mărci naționale. Acest lucru presupune costuri suplimentare pentru fiecare oficiu național în parte. 

O altă soluție este negocierea pe care ProtectMARK o poate realiza în numele dumneavoastră cu reprezentanții titularilor de drepturi anterioare și semnarea unor Acorduri de Coexistență în anumite limite stabilite de ambele părți. ProtectMARK vă poate consilia astfel încât pierderile sa fie cât mai mici.

Orice marcă europeană trebuie utilizată în termen de cinci ani de la înregistrare. Această cerință, nu înseamnă că trebuie să utilizați marca în fiecare țară europeană, ci este suficient să dovediți că o utilizați cel puțin într-o țară, sau doar într-un număr restrâns din țările UE.

Orice marcă națională trebuie utilizată în termen de cinci ani de la înregistrare. Utilizarea mărcii trebuie dovedită după trecerea acestei perioade.

Le vedeți tot timpul, dar ce înseamnă aceste simboluri de fapt?

TM

TM este prescurtarea pentru o marcă comercială, iar simbolul este utilizat în general pentru mărcile pentru care a fost depusă o cerere la un oficiu și care sunt în curs de înregistrare.

®

După ce o marcă a fost înregistrată și a obținut certificatul de înregistrare, se folosește simbolul ®. Aceasta înseamnă că dețineți o „marcă înregistrată”.

©

Simbolul © înseamnă „drept de autor” și este folosit pentru a indica dreptul de autor asupra unei opere.

Utilizarea acestor simboluri nu a fost standardizată la nivel internațional. De exemplu, utilizarea lor este obligatorie în unele țări, inclusiv în Statele Unite, dar nu și în România. Cu toate acestea, utilizarea simbolului ® poate ajuta la prevenirea încălcării mărcilor, deoarece se referă în mod clar la o formă legală de protecție. Utilizarea lor este, de asemenea, supusă restricțiilor. Utilizarea semnului ®, de exemplu, ar putea fi considerată înșelătoare dacă marca nu a fost înregistrată.

Înregistrarea unei mărci are rolul de protecție a numelui sau elementului grafic al mărcii și vă conferă un drept exclusiv de utilizare. Există și anumite restricții. În primul rând, înregistrarea mărcii este valabilă timp de zece ani. Titularul mărcii trebuie să utilizeze marca în termen de cinci ani de la înregistrare. Doar dacă este folosită, titularul se poate baza pe drepturile exclusive pe care i le conferă marca.

Nu orice utilizare este suficientă pentru acest scop. În primul rând, o utilizare „simbolică” nu este suficientă. Utilizarea unei mărci trebuie să vizeze obținerea sau menținerea unei cote de piață, în cazul în care circumstanțele (sectorul sau produsele în cauză) joacă un rol în aprecierea dacă o marcă a fost sau nu utilizată într-o manieră valabilă din punct de vedere juridic.

Obligația de utilizare se aplică tuturor titularilor de mărci. Aceasta va juca un rol important dacă un titular este implicat într-un conflict cu o marcă ulterioară și cealaltă parte solicită dovada utilizării. Pentru a fi pregătiți pentru situații de genul acesta, vă sfătuim să păstrați într-un folder facturi, broșuri sau materiale de prezentare, contracte de promovare, fotografii de la evenimente sau de la lansări etc.

Știm din experiență că poate fi dificil să se producă dovezi de utilizare pentru anii anteriori în litigiile în care termenele sunt strânse, de aceea este important să pregătim aceste lucruri din timp.

Trebuie să vă apărați în mod activ marca pentru a vă proteja interesele. În caz de încălcare, ProtectMARK va stabili mai întâi poziția dumneavoastră juridică. Vă vom sfătui printr-un raport succint și practic și vă vom ajuta atunci când este necesar. Ne putem îndrepta împotriva celor care vă încalcă drepturile trimițând o notificare de încetare și renunțare, către partea care vă încalcă drepturile. În situațiile de acest gen, de foarte multe ori, am ajuns la un acord rapid și amiabil cu cealaltă parte de a renunța la folosirea mărcii fără drept.

În cazul în care cealaltă parte depune la înregistrare o marcă, o opoziție poate fi depusă în termenul legal la oficiul unde a fost depusă cererea. Această procedură de opoziție este supusă unor termene stricte, de obicei diferite de la o țară la alta, deci trebuie să fiți foarte bine informat și să acționați rapid. Oficiul în cauză va decide cu privire la înregistrarea sau respingerea mărcii ca urmare a opoziției. Cu toate acestea, nu veți putea opri imediat utilizarea neautorizată a unei mărci. Această problemă trebuie mediată rapid cu cealaltă parte. Cu excepția cazului în care părțile doresc cu adevărat să se adreseze instanței, vom urmări întotdeauna să ajungem la o înțelegere pe cale amiabilă. ProtectMARK vă poate reprezenta în procedurile legale în fața OSIM, EUIPO, sau la oficiile țărilor în care vă este încălcat dreptul la marcă.

O altă entitate se opune înregistrării mărcii dumneavoastră? Lucrurile nu sunt neapărat atât de complicate pe cât ar putea să pară. De exemplu, o delimitare a intereselor referitoare la întinderea protecției poate duce adesea la o soluție de care să beneficieze ambele părți. ProtectMARK are o experiență bună în astfel de dispute și vă poate oferi sfaturi realiste și pragmatice pentru rezolvarea situației.

Nimănui nu-i place să îi fie încălcat dreptul la marcă. Din păcate, este o iluzie să credeți că acest lucru poate fi evitat. Întotdeauna vor exista entități care vor să profite de avantajele mărcilor înregistrate care au succes. Ceea ce este important este să aveți o marcă înregistrată care să vă permită să acționați împotrivă. Fără înregistrare, nu există drepturi și nu veți putea acționa. Este important să detectați orice încălcare cât mai curând posibil. 

Există două moduri de a face acest lucru. Primul, este să urmăriți îndeaproape propria piață și concurenții. Dacă detectați o încălcare, trebuie să ne anunțați imediat. Al doilea, este dat de importanța urmăririi zilnice a buletinelor oficiale pentru cererile noi de mărci, care ar putea să vă încalce drepturile. Pentru acest lucru puteți să vă abonați la serviciul nostru de monitorizare ProMonitor, prin care veți primi alerte în momentul în care vom depista o posibilă încălcare, permițându-vă să luați măsuri rapid și să urmați procedurile de opoziție în termenul legal.

Multe persoane cred că OSIM sau EUIPO va refuza cererile depuse pentru mărci identice sau similare, pentru simplu fapt că au obținut un certificat de marcă. Din păcate, OSIM și EUIPO nu au această obligație, revenindu-vă dumneavoastră sarcina de a identifica mărcile care se depun la înregistrare și de a formula opoziție în termenul legal împotriva înregistrării lor, dacă constatați că vi se încalcă un drept. Asta înseamnă că va trebui să luați măsuri singuri în cazul în care o marcă similară este înregistrată. Considerăm că este un lucru foarte important ca marca dumneavoastră să fie monitorizată. 

Dacă descoperiți că produsele dumneavoastră sunt copiate, ProtectMARK vă poate ajuta să luați măsuri. Dacă vă raportați produsele către autoritățile vamale printr-o „cerere de acțiune personalizată”, vama va viza în mod special produsele care vă încalcă drepturile la marcă. Aceste produse pot fi apoi oprite imediat ce intră în țară. Expeditorului sau destinatarului i se va solicita să predea produsele spre distrugere. Deoarece acest lucru împiedică, în general, părțile să se adreseze instanței, această abordare este foarte eficientă și rentabilă. 

De cele mai multe ori, în astfel de situații, facem echipă cu echipele juridice ale clienților noștri. Contribuim cu propria noastră expertiză, având ca rezultat cele mai bune și mai cuprinzătoare sfaturi pentru clienții ProtectMARK. Scopul nostru este să beneficiați de cea mai bună protecție a drepturilor de proprietate industrială. Ați primit sfaturi de la o altă agenție de mărci, dar doriți o a doua opinie? Atunci contactați-ne! Un sfat obiectiv și avizat este foarte important.

ProtectMARK acordă consultanță unui număr mare de clienți cu privire la protecția mărcilor lor. Companiile cu care colaborăm doresc să fim în contact direct încă de la început atât cu managementul cât și cu departamentele de marketing, pentru alegerea celei mai bune variante și a celei mai bune protecții pentru viitoarea lor marcă, sau chiar pentru protecția întregului portofoliu de mărci. 

Odată ce portofoliul de mărci este gestionat de ProtectMARK sub un contract de monitorizare și management, vom rămâne în contact permanent cu dumneavoastră. Vă putem sfătui cu privire la orice neclarități, sau la necesitatea unor noi înregistrări din cauza unor schimbări ale legislației. În acest fel, portofoliul dumneavoastră de mărci va rămâne la zi și în deplină siguranță.

Completați formularul și vă contactăm în cel mai scurt timp

Vă răspundem la orice întrebare și vă ajutăm să decideți care dintre serviciile noastre se potrivește cel mai bine nevoilor dumneavoastră.

Beneficiile colaborării cu ProtectMARK:
Ce etape vom parcurge?
1

Programăm o consultație 

2

Aflăm nevoile dumneavoastră

3

Vă trimitem oferta personalizată

Programează o consultație gratuită